Lekarska teleporada – nowe zasady

Samodzielny Publiczny Zakład  Opieki Zdrowotnej w Szczercowie informuje, że od połowy września 2020 r. Pacjenci umówieni na teleporadę w wyznaczonych godzinach oczekują na telefon od lekarza do którego są zarejestrowani – lekarz ten sam zadzwoni i udzieli teleporady.

Lekarze POZ mogą zlecić wykonanie bezpłatnego testu molekularnego RT-PCR u osoby, u której podejrzewa się lub rozpoznaje zakażenie lub chorobę wywołaną wirusem SARS-CoV-2 (COVID-19). Wymaga to przeprowadzenia badania fizykalnego albo teleporady, w trakcie której stwierdza następujące kliniczne objawy tej choroby: temperaturę ciała powyżej 38 stopni C, kaszel i duszności oraz utratę węchu lub smaku. Lekarz zawiadomi też o tym sanepid.

Po wystawieniu zlecenia pacjent może udać się do punktu mobilnego (tzw. drive-thru) w celu pobrania wymazu.

W  mobilnym punkcie pobrań zostanie pobrany materiał do badania wykrywającego obecność wirusa SARS-CoV-2.

O punktach pobrań wymazu na COVID-19 Łódzki OW NFZ informuje, że na stronie www.pacjent.gov.pl  znajduje się aktualny wykaz i mapa mobilnych punktów pobrań wymazu na COVID-19.  Dane te są na bieżąco aktualizowane. Na mapie można znaleźć informacje kto realizuje pobranie wymazów, adres punktu, telefon kontaktowy, dni i godziny przyjęć.

Link do strony: https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/punkty-pobran

Informacja znajduje się również na tablicy informacyjnej SPZOZ, u  lekarza POZ oraz na stronie internetowej SPZOZ i Urzędu Gminy.

Pacjencie! Na badanie:

  • zabierz dokument ze zdjęciem i swoim nr PESEL
  • przestrzegaj zasad higieny i społecznego dystansu, idąc do auta, załóż maseczkę, kichaj we własny zgięty łokieć, zachowaj odległość 1,5 m od innych osób
  • na miejscu nie wysiadaj z auta. Wymaz z nosogardzieli zostanie pobrany przez otwarte okno samochodu.

Wynik badania będzie dostępny dla zlecającego lekarza  w aplikacji gabinet.gov.pl, a dla pacjenta na jego Internetowym Koncie Pacjenta oraz zostanie o nim również poinformowany przez laboratorium.

Jeśli są już wyniki testu pacjenta na obecność koronawirusa, to po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta pacjent zobaczy jeden z czterech komunikatów:

  1. negatywny – wynik ujemny testu (nie wykryto SARS-CoV-     To oznacza, że nie masz koronawirusa, zachowaj jednak dotychczasowe środki ostrożności i higieny.
  2. pozytywny – wynik dodatni testu (wykryto SARS-CoV-2). Potwierdzono obecność koronawirusa, Ty i osoby, które miały z Tobą bliski kontakt, powinny zastosować się do zasad kwarantanny.
  3. niediagnostyczny – to oznacza, że próbka jest niezdatna do badania, należy pobrać kolejną próbkę od pacjenta i jak najszybciej przekazać do badania.
  4. nierozstrzygający – to znaczy, że wynik jest na granicy analitycznej czułości testu, wymaga zbadania kolejnej próbki pobranej od pacjenta po 24-48h.

Jeśli Twój wynik jest niediagnostyczny lub nierozstrzygający, badanie musi zostać powtórzone.

 

Przeczytaj również

Skip to content